Follow

Televisie

Liesbeth Hop in RTV Noord Holland over vernielingen op een basisschool in Hoorn mei 2016

liesbethhoprtvnh2016

Een ruit van basisschool Dynamis wordt ingegooid, maar pas toen de camera liep.

Het filmpje van de stenengooier in Hoorn werd geplaatst op het Instagram-account Straathyena's. Dit account staat vol met filmpjes van vernielingen en heeft meer dan 17.000 volgers.

Leerlingen van Dynamis kwamen via Instagram achter de vernieling. "Ik vind het raar dat mensen dat doen, het zijn spullen van andere mensen en dan denk ik, waarom zou je een ruit ingooien en wat wil je ermee bereiken", aldus een leerling van de school. Hij denkt dat ze zo stoer doen, omdat ze meer volgers op sociale media willen hebben.

Klik op de afbeelding om de uitzending terug te bekijken.

Liesbeth Hop in RTL nieuws over het Nationaal Media Paspoort

nationaalmediapaspoortrtlnieuwsOp 17 september 2015 starten de eerste basisschoolleerlingen met een heel nieuwe les. De kinderen uit groep 4 van de Annie MG Schmidtschool in Amsterdam krijgen les in mediawijsheid.

Ook ontvangen de eerste kinderen hun Nationaal Media Paspoort. De lessen zijn bedoeld om kinderen veilig te leren omgaan met internet. De lessen zijn hard nodig, vinden de initiatiefnemers, omdat kinderen steeds jonger zelfstandig online zijn en ouders dus niet altijd kunnen helpen of ingrijpen. Kinderen onder de vier jaar zitten gemiddeld al elke dag 34 minuten achter een tablet.

Klik op de afbeelding om de uitzending terug te bekijken.

'Wie zijn nou eigenlijk je vrienden?'

Kinderen moeten een bewustzijn ontwikkelen over hoe ze omgaan met mensen die ze online tegenkomen 

KARIN ALBERTS / NOS

De kinderen van groep 4 van de Annie M.G. Schmidtschool in Amsterdam hebben een vel voor zich waarop cirkels zijn getekend. Vijf cirkels, van klein naar groot, om elkaar heen. In middelste cirkel staat ‘ik’. Op het vel moeten ze in de cirkels daaromheen invullen wie het dichtst bij hen staan. 

Een jongen schrijft gedecideerd 'mensen van tv' en 'mensen op Instagram' op in de buitenste cirkel. Zijn familie en zijn beste vriend komen in de cirkel die meteen om 'ik' getekend staat.

Het is een opdracht die hoort bij de lessen van het Nationaal Media Paspoort, bedoeld om kinderen mediawijs te maken. En daar hoort de vraag bij 'wie zijn nou eigenlijk vrienden en wie niet'. Een vraag die lang niet elk kind hetzelfde beantwoordt.

Op je verjaardag

"Van de week was er een jongen die schreef 'gamers' in de cirkel die het dichtst bij 'ik' staat. Dan vraag ik waarom. En dan zegt hij: die ken ik goed, want ik kom ze elke dag tegen. Dan vraag ik: wat is 'kennen' dan? Vraag je die gamers ook op je verjaardag?", zegt Bamber Delver, directeur van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij, een van de makers van het lesprogramma.

nosnationaalmediapaspoort

Klik op de afbeelding hiernaast om de webpagina met de video te openen:

Wetenschappelijk getest"Je zet met die vragen de kinderen aan het denken. Ze moeten zelf een bewustzijn ontwikkelen over hoe ze omgaan met mensen die ze online tegenkomen."

Lessen om kinderen mediawijs te maken, zijn niet nieuw. Wat nieuw is aan deze methode is dat wetenschappelijk is getest wat werkt en wat niet. En er is al lesmateriaal beschikbaar voor kinderen vanaf groep 1.

Lees meer...

RTL Nieuws over lesmateriaal Reclame Masters

Jonge kinderen kunnen niet goed omgaan met reclame. Ze weten wel dat er een commerciële boodschap is, maar ze beseffen niet voldoende wat de invloed daarvan is. En daarom moet er een lesmethode komen om dat te veranderen.

Dat schrijft het AD. De lesmethode Reclame Masters moet kinderen van acht tot en met tien jaar leren omgaan met de emoties die reclame bij hen losmaakt.

De zogenoemde 'gevoelslessen' moeten van de kinderen kritische consumenten maken.

Klik hieronder op de afbeelding om de uitzending terug te kijken.

rtlvideoreclamemasters

Liesbeth Hop bij Editie NL

De kans is groot dat er bij u thuis of in uw naaste omgeving een kind rondloopt met een medisch label: ADHD, asperger of dyslexcie. Zonder zo'n label lijk je er bijna niet meer bij te horen tegenwoordig. Nog nooit was het aantal kinderen met een psychiatrische stoornis zo groot. Maar is zo'n label wel goed voor een kind? Vandaag begint een campagne om het strooien met labels tegen te gaan.

Klik hieronder op de afbeelding om de uitzending te bekijken.
 
labels

E-sigaret trekt aan de jeugd

De promotie van E-sigaretten bij jongeren moet aangepakt worden. De twijfel over de gevolgen ervan voor de gezondheid neemt toe, daarom is het kabinet van plan de toegestane leeftijd omhoog te gooien naar 18 jaar. 23-01-2015.

Klik hieronder op de afbeelding om de uitzending terug te kijken.
 
 
rtlxlesigaret

Liesbeth Hop bij RTL Late Night

De zaak van de internetpedo uit Cuijk is misselijkmakend en haast de smerig om te volgen. Frank R. gaat zo gruwelijk en geraffineerd te werk met zeer jonge slachtoffers dat de haren je ten berge rijzen. Rechtbankjournalist Saskia Belleman volgt de zaak in Assen en Liesbeth Hop van Jeugd en Media wil ervan leren om onze jongeren te beschermen tegen dit soort mensen. 22-05-2014.
 
Klik hieronder op de afbeelding om de uitzendig te bekijken.
 
rtlxl2305

Liesbeth Hop bij RTL Late Night

Kinderen krijgen al op zeer jonge leeftijd te maken met de harde werkelijkheid die porno heet. Van alle kinderen onder de tien jaar, heeft één op de drie wel eens porno op internet gezien, veelal onbedoeld. Daarom lanceert SIRE morgen de campagne; Praat met je kind over porno, voordat internet het doet. 28-04-14.

Klik hieronder op de afbeelding om de uitzending te bekijken.

liesbethrtl

Liesbeth Hop bij Knevel en vd Brink over MediaCoaches

Kindercoach Liesbeth Hop over wat je als school moet doen als leerlingen filmpjes en foto's van vechtpartijen aan elkaar doorsturen.

Een leerling van het Edison-college in Apeldoorn werd vorige week in elkaar geslagen. Niemand greep in, maar de scholieren grepen wel naar hun mobieltjes. Filmpjes van de vechtpartij werden snel naar elkaar doorgestuurd en binnen de kortste keren had elke leerling op de school de vechtpartij gezien. Hoe moet de school omgaan met dit soort incidenten volgens kindercoach Liesbeth Hop?

Klik hieronder op de afbeelding om de uitzending te bekijken.

Knevelenbrink21-01-2014

Liesbeth Hop bij Knevel en vd Brink

Opnieuw een grote zedenzaak waarbij een man wordt verdacht van misbruik van honderden kinderen via de webcam. Hoe groot is het gevaar van digitale kinderlokkers? We vragen het kindercoach Liesbeth Hop. 10-01-2014.

Knevelenbrink10-01-2014

Liesbeth Hop in NTR uitzending School TV

NTR uitzending van het School TV programma ‘Huisje Boompje Beestje’ over reclame en de pepernoten-verdubbelaar met Liesbeth Hop van Media Rakkers als de reclame deskundige.

Spelenderwijs wordt aan kinderen uitgelegd waarom er reclame wordt gemaakt en hoe de reclame precies werkt.

Raaf en Fahd worden gevraagd om reclame te maken voor een pepernoten-verdubbelaar die niet goed werkt.

Hoe lossen zij dat op?

Nieuw boek! Gun Kinderen hun eigen label - Mijn kind is anders, wat nu?

Omslag DEF Gun kinderen hun eigen label400Veel ouders horen dat hun kind 'anders' is. De buren zeggen het, de familie signaleeft het, op school vindt de juf het en vaak herkennen ouders dat ook wel. Maar wanneer is er echt iets aan de hand en laat je je kind onderzoeken? En zijn er echt zoveel kinderen en jongeren met ADHD en autisme, of overdiagnosticeren we? 

Liesbeth Hop pleit ervoor dat alle kinderen en jongeren de aanpak krijgen die ze nodig hebben in plaats van een label dat laat zien wat ze 'mankeren'.

Klik hier om bij Bol.com te bestellen

Radio uitzendingen

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4