Follow

Televisie

Liesbeth Hop in het Jeugdjournaal over Instagram app Sayat.me

Jeugdjournaal 15 01 2018Hartjes op Instagram, duimpjes op YouTube en likes op Facebook. Het kan een goed gevoel geven als je via sociale media complimentjes krijgt. Als je nog meer wil horen van je volgers, kun je de app Sayat.me gebruiken. Oftewel; zeg het me. Die kun je bijvoorbeeld koppelen aan je Insta-account. Via 'Say at me' kunnen je volgers anoniem vertellen wat ze van je vinden. Veel kinderen gebruiken de app al. Maar niet iedereen zegt aardige dingen. Soms krijgen kinderen ook haat-comments.

Volgens Liesbeth Hop namens de Nationale Academie voor Media en Maatschappij is het logisch dat kinderen Sayat.me willen gebruiken. Maar zij zegt ook dat kinderen er onzeker van kunnen worden.

https://jeugdjournaal.nl/artikel/2212093-kinderen-geven-anoniem-commentaar-via-sayat-me.html

Jeugdjournaal, 15 januari 2018

Liesbeth Hop in Hart van NL

liesbethhophartvannlHart van NL, 23 mei 2018: super sympathieke actie van HTM die schoolkinderen heeft laten nadenken over hoe je mensen in het openbaar vervoer weer met elkaar in contact brengt! Helaas willen we daar met rust gelaten worden, maar de boodschap is duidelijk... mag die smartphone tijdens het eten bijvoorbeeld even weg? Bekijk hier de aflevering.

Liesbeth Hop in RTV Noord Holland over vernielingen op een basisschool in Hoorn mei 2016

liesbethhoprtvnh2016

Een ruit van basisschool Dynamis wordt ingegooid, maar pas toen de camera liep.

Het filmpje van de stenengooier in Hoorn werd geplaatst op het Instagram-account Straathyena's. Dit account staat vol met filmpjes van vernielingen en heeft meer dan 17.000 volgers.

Leerlingen van Dynamis kwamen via Instagram achter de vernieling. "Ik vind het raar dat mensen dat doen, het zijn spullen van andere mensen en dan denk ik, waarom zou je een ruit ingooien en wat wil je ermee bereiken", aldus een leerling van de school. Hij denkt dat ze zo stoer doen, omdat ze meer volgers op sociale media willen hebben.

Klik op de afbeelding om de uitzending terug te bekijken.

Liesbeth Hop in NOS journaal over Nationaal Media Paspoort

Op 17 september 2015 starten de eerste basisschoolleerlingen met een heel nieuwe les. De kinderen uit groep 4 van de Annie MG Schmidtschool in Amsterdam krijgen les in mediawijsheid.

nosjournaal12001709

Ook ontvangen de eerste kinderen hun Nationaal Media Paspoort. De lessen zijn bedoeld om kinderen veilig te leren omgaan met internet. De lessen zijn hard nodig, vinden de initiatiefnemers, omdat kinderen steeds jonger zelfstandig online zijn en ouders dus niet altijd kunnen helpen of ingrijpen. Kinderen onder de vier jaar zitten gemiddeld al elke dag 34 minuten achter een tablet.

Liesbeth Hop in RTL nieuws over het Nationaal Media Paspoort

nationaalmediapaspoortrtlnieuwsOp 17 september 2015 starten de eerste basisschoolleerlingen met een heel nieuwe les. De kinderen uit groep 4 van de Annie MG Schmidtschool in Amsterdam krijgen les in mediawijsheid.

Ook ontvangen de eerste kinderen hun Nationaal Media Paspoort. De lessen zijn bedoeld om kinderen veilig te leren omgaan met internet. De lessen zijn hard nodig, vinden de initiatiefnemers, omdat kinderen steeds jonger zelfstandig online zijn en ouders dus niet altijd kunnen helpen of ingrijpen. Kinderen onder de vier jaar zitten gemiddeld al elke dag 34 minuten achter een tablet.

Klik op de afbeelding om de uitzending terug te bekijken.

'Wie zijn nou eigenlijk je vrienden?'

Kinderen moeten een bewustzijn ontwikkelen over hoe ze omgaan met mensen die ze online tegenkomen 

KARIN ALBERTS / NOS

De kinderen van groep 4 van de Annie M.G. Schmidtschool in Amsterdam hebben een vel voor zich waarop cirkels zijn getekend. Vijf cirkels, van klein naar groot, om elkaar heen. In middelste cirkel staat ‘ik’. Op het vel moeten ze in de cirkels daaromheen invullen wie het dichtst bij hen staan. 

Een jongen schrijft gedecideerd 'mensen van tv' en 'mensen op Instagram' op in de buitenste cirkel. Zijn familie en zijn beste vriend komen in de cirkel die meteen om 'ik' getekend staat.

Het is een opdracht die hoort bij de lessen van het Nationaal Media Paspoort, bedoeld om kinderen mediawijs te maken. En daar hoort de vraag bij 'wie zijn nou eigenlijk vrienden en wie niet'. Een vraag die lang niet elk kind hetzelfde beantwoordt.

Op je verjaardag

"Van de week was er een jongen die schreef 'gamers' in de cirkel die het dichtst bij 'ik' staat. Dan vraag ik waarom. En dan zegt hij: die ken ik goed, want ik kom ze elke dag tegen. Dan vraag ik: wat is 'kennen' dan? Vraag je die gamers ook op je verjaardag?", zegt Bamber Delver, directeur van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij, een van de makers van het lesprogramma.

nosnationaalmediapaspoort

Klik op de afbeelding hiernaast om de webpagina met de video te openen:

Wetenschappelijk getest"Je zet met die vragen de kinderen aan het denken. Ze moeten zelf een bewustzijn ontwikkelen over hoe ze omgaan met mensen die ze online tegenkomen."

Lessen om kinderen mediawijs te maken, zijn niet nieuw. Wat nieuw is aan deze methode is dat wetenschappelijk is getest wat werkt en wat niet. En er is al lesmateriaal beschikbaar voor kinderen vanaf groep 1.

Lees meer...

RTL Nieuws over lesmateriaal Reclame Masters

Jonge kinderen kunnen niet goed omgaan met reclame. Ze weten wel dat er een commerciële boodschap is, maar ze beseffen niet voldoende wat de invloed daarvan is. En daarom moet er een lesmethode komen om dat te veranderen.

Dat schrijft het AD. De lesmethode Reclame Masters moet kinderen van acht tot en met tien jaar leren omgaan met de emoties die reclame bij hen losmaakt.

De zogenoemde 'gevoelslessen' moeten van de kinderen kritische consumenten maken.

Klik hieronder op de afbeelding om de uitzending terug te kijken.

rtlvideoreclamemasters

Liesbeth Hop bij Editie NL

De kans is groot dat er bij u thuis of in uw naaste omgeving een kind rondloopt met een medisch label: ADHD, asperger of dyslexcie. Zonder zo'n label lijk je er bijna niet meer bij te horen tegenwoordig. Nog nooit was het aantal kinderen met een psychiatrische stoornis zo groot. Maar is zo'n label wel goed voor een kind? Vandaag begint een campagne om het strooien met labels tegen te gaan.

Klik hieronder op de afbeelding om de uitzending te bekijken.
 
labels

E-sigaret trekt aan de jeugd

De promotie van E-sigaretten bij jongeren moet aangepakt worden. De twijfel over de gevolgen ervan voor de gezondheid neemt toe, daarom is het kabinet van plan de toegestane leeftijd omhoog te gooien naar 18 jaar. 23-01-2015.

Klik hieronder op de afbeelding om de uitzending terug te kijken.
 
 
rtlxlesigaret

Liesbeth Hop bij RTL Late Night

De zaak van de internetpedo uit Cuijk is misselijkmakend en haast de smerig om te volgen. Frank R. gaat zo gruwelijk en geraffineerd te werk met zeer jonge slachtoffers dat de haren je ten berge rijzen. Rechtbankjournalist Saskia Belleman volgt de zaak in Assen en Liesbeth Hop van Jeugd en Media wil ervan leren om onze jongeren te beschermen tegen dit soort mensen. 22-05-2014.
 
Klik hieronder op de afbeelding om de uitzendig te bekijken.
 
rtlxl2305

Liesbeth Hop bij RTL Late Night

Kinderen krijgen al op zeer jonge leeftijd te maken met de harde werkelijkheid die porno heet. Van alle kinderen onder de tien jaar, heeft één op de drie wel eens porno op internet gezien, veelal onbedoeld. Daarom lanceert SIRE morgen de campagne; Praat met je kind over porno, voordat internet het doet. 28-04-14.

Klik hieronder op de afbeelding om de uitzending te bekijken.

liesbethrtl

Liesbeth Hop bij Knevel en vd Brink over MediaCoaches

Kindercoach Liesbeth Hop over wat je als school moet doen als leerlingen filmpjes en foto's van vechtpartijen aan elkaar doorsturen.

Een leerling van het Edison-college in Apeldoorn werd vorige week in elkaar geslagen. Niemand greep in, maar de scholieren grepen wel naar hun mobieltjes. Filmpjes van de vechtpartij werden snel naar elkaar doorgestuurd en binnen de kortste keren had elke leerling op de school de vechtpartij gezien. Hoe moet de school omgaan met dit soort incidenten volgens kindercoach Liesbeth Hop?

Klik hieronder op de afbeelding om de uitzending te bekijken.

Knevelenbrink21-01-2014

Liesbeth Hop bij Pauw

Uitzending Pauw 22-05-2018: 'We mogen als ouders niet de illusie hebben dat we onze kinderen altijd kunnen beschermen tegen de minder leuke kanten van Sociale Media, maar we kunnen wel zorgen dat zij altijd bij ons terecht kunnen. We kunnen ook vroeg met voorlichting beginnen, het liefst al bij de jongsten van de basisschool, zie het www.nationaalmediapaspoort.nl. Klik op het plaatje om de uitzending terug te kijken.

liesbethhoppauw

Liesbeth Hop in Hart van NL

Hart van NL, 23 mei 2018: super sympathieke actie van HTM die schoolkinderen heeft laten nadenken over hoe je mensen in het openbaar vervoer weer met elkaar in contact brengt! Helaas willen we daar met rust gelaten worden, maar de boodschap is duidelijk... mag die smartphone tijdens het eten bijvoorbeeld even weg? Klik op het plaatje om de aflevering terug te kijken.

liesbethhophartvannl

Nieuw boek! Mijn kind is anders. Elk kind mag zichzelf zijn.

mijnkindisandersVeel ouders horen dat hun kind 'anders' is. De buren zeggen het, de familie signaleeft het, op school vindt de juf het en vaak herkennen ouders dat ook wel. Maar wanneer is er echt iets aan de hand en laat je je kind onderzoeken? En zijn er echt zoveel kinderen en jongeren met ADHD en autisme, of overdiagnosticeren we? 

Liesbeth Hop pleit ervoor dat alle kinderen en jongeren de aanpak krijgen die ze nodig hebben in plaats van een label dat laat zien wat ze 'mankeren'.

Klik hier om bij Bol.com te bestellen