Follow

Liever online contact dan face-to-face? Interview in VN met Patti Valkenburg en Liesbeth Hop

lieveronlineDe grens tussen online en offline wordt steeds vager in een wereld waarin er voor contact geen fysieke interactie meer nodig is en we allemaal met elkaar in verbinding staan. Sociaal contact via de smartphone is ook contact, maar er zijn wel regels aan verbonden. Kunnen jongeren wel omgaan met die regels? Journalist Ruben Letter interviewde voor VN Patti Valkenburg en Liesbeth Hop. Valkenburg, hoogleraar media, jeugd en samenleving aan de Universiteit van Amsterdam: “De rol van smartphones binnen een gezin is een kwestie van beleid. Ouders kennen hun kinderen het beste. Zij zijn de eerstverantwoordelijken voor beleid op het gebied van sociale media.” Liesbeth Hop, directeur van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij: “Het avondeten is het ideale moment om een band op te bouwen met je gezin. Aan tafel kom je erachter wat er bij je kinderen speelt. Gebeurt het daar ook niet, dan blijft er weinig sociale interactie over tussen ouder en kind. Anderzijds kan je zeggen dat sociale interactie binnen een gezin misschien helemaal niet meer nodig is. Dat is een interessante kijk op de toekomst. Kinderen die elkaar opvoeden via sociale media, peers onder elkaar.”

https://www.vn.nl/liever-online-contact-dan-face-to-face/

Kinderen en beeldschermen. Interview met Liesbeth Hop op BNR Nieuwsradio

kinderenblootstellenaansocialemediaHoe lang laat je je kinderen per dag op een schermpje kijken? En wat mogen ze dan wél en níet zien en doen? Het zijn nieuwe dilemma’s voor vele ouders, waarbij zij niet bepaald worden geholpen door de tech-industrie, die allerlei verslavende producten voor kinderen maakt. Met Liesbeth Hop, directeur van de Nationale Academie voor Media & Maatschappij bespreekt BNR Nieuwsradio hoe je als ouder daarmee omgaat.

https://www.bnr.nl/podcast/digitaal/10339990/je-kinderen-blootstellen-aan-schermen-en-sociale-media

Onverantwoordelijk, Ongeremd en Overal

person sunglasses woman smartphoneOnderzoek over Jongeren en hun smartphone

Meer dan een kwart van de tieners praat liever online dan face-to-face. Wat doet dat met hun sociale vaardigheden?
Interview met Liesbeth Hop van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij en Prof. Dr. Valkenburg van de Universiteit van Amsterdam over jongeren en hun smartphonegebruik.
 
In een wereld waarin we allemaal met elkaar in verbinding staan is contact iets dat geen fysieke interactie meer behoeft. De grens tussen online en offline wordt steeds vager. Sociaal contact via de smartphone is ook contact, maar er zijn wel regels aan verbonden. Kunnen jongeren met die regels omgaan?
 

Artikel Gezond Nu met Liesbeth Hop

We leven in een digitaal luilekkerland. Je kunt het zo gek niet bedenken en er is wel een uitvinding voor om het makkelijker te maken. Van maaltijdboxen tot e-bikes en van navigatie tot smartphones. Ondanks deze overdaad aan gemak, lijken we gestrester dan ooit. Hoe kan dat? Redacteur Shlrah lpenburg zocht het uit.

We drukken kinderen te veel in een keurslijf

De manier waarop we het intelligentieniveau en het leervermogen‘ De manier waarop we het intelligentieniveau en het leervermogen van kinderen testen is nu heel erg op resultaat gericht, op bepaalde vaardigheden.

Maar eigenlijk kun je dat niet meten: het is er of het is er niet’, meent gezins- en opvoedcoach Liesbeth Hop, gespecialiseerdin jeugd. ‘Je kunt het bijschaven of bijtrainen. Jammer dat niet wordt gekeken naar originaliteit, creativiteit, empathie of goed met klantenkunnen omgaan’, zet ze vraagtekens bij ons onderwijssysteem, dat volgens haar te veel op excellentie is gericht.

Klik hier voor het artikel

Kinderen beginnen steeds eerder met digitaal pesten

Digitaal pesten begint tegenwoordig al in groep 5 van de basisschool. Kinderen tussen acht en twaalf jaar maken valse facebookaccounts aan of verspreiden vervelende foto's of filmpjes van klasgenoten. Leraren voelen zich machteloos.

Pestincidenten op basisscholen spelen zich veel af in de digitale wereld. Dat constateren leraren in een representatieve enquête van het AD en DUO Onderwijsonderzoek, die ruim vijfhonderd basisschoolleraren invulden. Ze beantwoordden vragen over hoeveel pestincidenten ze dit jaar meemaakten, in hoeverre die online gebeurden en ze beschreven de voorvallen. - AD - juli 2016

Klik hier voor het artikel.

Lees het artikel ook op de Gelderlander

Liesbeth Hop in Trouw: Verlos mij van deze digitale ellende

Willem Pekelder worstelt om boven te blijven in deze gedigitaliseerde samenleving; hoe onthou je al die ingewikkelde wachtwoorden, wat is een digitale handtekening en waarom doet die ellendige smartphone het nou niet?

Plons, zegt mijn mobieltje op nieuwjaarsmorgen. Hij tuimelt, bij het opnemen, pardoes in het glas water naast mijn bed. En lijkt subiet overleden. "Geen probleem", roept vriendin R. bij wie ik Oudjaar heb gevierd. "Je legt hem gewoon in een mandje rijst. Dan droogt de batterij, en daarna doet hij het weer."

Thuisgekomen fabriceer ik een rijstkorrelbed. Gezellig in de eeuwige rijstvelden, in de hoop der verrijzenis.
 

Interview Liesbeth Hop in Gezond Nu - april 2016

Een erepodium voor eigenheid.
Over opvoeden en oordelen en het nut van vervelen.
 
Doordat het beschrijvingen van verschillende combinaties van gedrag zijn, waarin eigenlijk iedereen zich wel kan herkennen. zo zou je kunnen zeggen dat ik autistische trekjes heb, want als ik iets in mijn hoofd heb moet het zo gebeuren. Daar ben ik met geen mogelijkheid vanaf te brengen.

Nu heb ik gelukking collega's die me daarin blindelings volgen. Maar ik heb jaren voor een baas proberen te werken die niets kon met mijn eigenzinnigheid. Wat ik daarmee wil zeggen is dat de norm zo verkrampt is geworden dat er ondertussen meer kinderen 'anders zijn' dan gemiddeld. Anders zijn is eigenlijk heel gewoon geworden."

Klik hier voor het interview.

Interview Liesbeth Hop in Kraamsupport

"We zijn volledig doorgeslagen in vastleggen, meten en categoriseren'
 
Het aantal kinderen in Nederland met een psyschisch label is de afgelopen jaren enorm gestegen. Jeugd- en gezinscoach Liesbeth Hop liet vorig jaar met de campagne 'Gun kinderen hun eigen label' een tegengeluid horen. Onlangs bracht zij een boek uit onder dezelfde titel. 'Laten we kijken naar wie onze kinderen zijn, en niet naar wat ze mankeren. Gun ze hun eigen label'. November 2015.
 
 

Liesbeth Hop bij Pauw

Uitzending Pauw 22-05-2018: 'We mogen als ouders niet de illusie hebben dat we onze kinderen altijd kunnen beschermen tegen de minder leuke kanten van Sociale Media, maar we kunnen wel zorgen dat zij altijd bij ons terecht kunnen. We kunnen ook vroeg met voorlichting beginnen, het liefst al bij de jongsten van de basisschool, zie het www.nationaalmediapaspoort.nl. Klik op het plaatje om de uitzending terug te kijken.

liesbethhoppauw

Liesbeth Hop in Hart van NL

Hart van NL, 23 mei 2018: super sympathieke actie van HTM die schoolkinderen heeft laten nadenken over hoe je mensen in het openbaar vervoer weer met elkaar in contact brengt! Helaas willen we daar met rust gelaten worden, maar de boodschap is duidelijk... mag die smartphone tijdens het eten bijvoorbeeld even weg? Klik op het plaatje om de aflevering terug te kijken.

liesbethhophartvannl

Nieuw boek! Mijn kind is anders. Elk kind mag zichzelf zijn.

mijnkindisandersVeel ouders horen dat hun kind 'anders' is. De buren zeggen het, de familie signaleeft het, op school vindt de juf het en vaak herkennen ouders dat ook wel. Maar wanneer is er echt iets aan de hand en laat je je kind onderzoeken? En zijn er echt zoveel kinderen en jongeren met ADHD en autisme, of overdiagnosticeren we? 

Liesbeth Hop pleit ervoor dat alle kinderen en jongeren de aanpak krijgen die ze nodig hebben in plaats van een label dat laat zien wat ze 'mankeren'.

Klik hier om bij Bol.com te bestellen